Pärnu jõgi

Türi-Alliku - Rahnoja

Kuupäev: 10-11. aprill 2021

Kaart

Laupa veskipais
Pärnu jõgi on pikk ja lai, kohati võib olla üsna kiirevooluline ja kärestikuline. Põhiliselt lookleb asustuse vahel, seega erilist looduselamust ehk oodata ei tasu, aga sõiduelamust võib kiire voolu ja kärestike tõttu saada küll. Päris algajal võib ehk natuke liiga palju teravaid elamusi olla. Pärnu jõest pääseb ilusasti ka erinevatele Soomaa jõgedele - Navesti kaudu Hallistele jne. Lihtsam on muidugi Soomaalt allavoolu Pärnu jõkke tulla...

Paadi panin vette Türi-Allikult lasteaia juures oleva sillalt. Paar kilomeetrit on rahulik asulavaheline jõgi, Türil tuleb väga madal metallsild, mille alt läbi ei mahtunud ja tuleb ümber vedada. 

Edasi läks üsna kiirevooluliseks ja kohati laineliseks, tuul oli väga tugev ning kuna kaldad on madalad ja lagedad, siis oli edasiminek päris vaevaline - hoolimata tugevast voolust. Jõgi jätkus majade vahel, suhteliselt lai ja lage, madalad heinased kaldad. 

U. 5 km stardist on Särevere sild. 

Edasi oli veel mitmeid lainelisi ja kiireid kohti - küllap on madalama veega kive, aga nüüd veeseis oli üsna kõrge ja tuul tugev. Veel 5 km pärast on Laupa veskipais, üsna korralik langus. Seal on mõnus jalga sirutada - peale paisu saab paadid rahulikku vette panna ja veskit vaadata. Veski on lagunenud, aga päris uhke ehitis olnud ning sees on veel natuke masinaidki alles. 

Suurejõe kandis

Mõne kilomeetri pärast on Jändja veskipais, suur ehitis. Oli päris korraliku lainega, aga vabalt allasõidetav. Peale seda tuli veel paar väiksemat paisu. 9 kilomeetri pärast on Rae sild. Kaldad on juba natuke kõrgemad ja tihedamad,  Kurgja kandis hakkavad kaldad veelgi tõusma ja puud palistavad jõeserva. 

U. 10 km pärast tuleb Kurgja sild ja peale seda veskitamm. Seal oli korralik laine ja "pesumasin", vedasin paadi ümber. Vasakul kaldal on K. R. Jakobsoni talumuuseum, ka hea kohta kus väike paus teha. Edasi on jõgi natuke käänulisem ja varjulisem, rohkem metsa vahel, aga autotee on pidevalt lähedal ning maju näeb samuti.

Umbes 15 km peale Kurgjat on Suurejõe veskipais, päris korraliku laine ja vooluga, sõitsin alla vasakult veski ja betoonrahnu vahelt. 8 km pärast, mõnisada meetrit peale Vihtra autosilda tuli jälle üsna korraliku lainega kärestikuline koht.   Mõne kilomeetri pärast jõuab Rahnojale, vana rippsild läheb üle jõe. 

Üldiselt vaheldusrikas sõit - korralikult kärestikke ja paisusid, aga samas on suhteliselt lai, asulatevaheline ja igavavõitu jõgi.  

U. 60 km, u. 9h. Veetase: 91 cm.


Rahnoja - Tori põrgu

Kuupäev: 27. märts 2021

Kaart

Jäämürakad kaldal
Sisse panin Rahnoja bussipeatuse juurest, natuke peab paati üle heinamaa vedama. Algus oli suhteliselt rahulik, vool oli parajalt kiire. Mõne aja pärast tuli esimene kärestik - veeseis oli võrdlemisi kõrge, kive näha ei olnud ega põhja puudutanud, isegi aeruga ei tabanud, seega oli lihtsalt tublisti lainetust ja muud midagi. 

Sarnaseid kiiremaid kohti tuli päris mitu kogu lõigu peale, igaüks oli suhteliselt pikk kärestik, sealt paati mööda lohistada oleks olnud korralik ettevõtmine. Otseselt tammist alla sõitu ei olnud, kive ei olnud, ainult lainetus ja kiire vool. Lainetus oli kohati päris korralik, täiesti sõidetav, aga kui palju pole sõitnud, võib keskkoha võdisema võtta ja ebakindlana tunda. Samas sai kõige kiiremaid voolukohti enam-vähem vältida kalda ligi hoides, sisekurvis või parema kalda ääres oli üldjuhul rahulikum.

Ilmselt üks tamm siiski oli kust oli väike allasõit ja midagi kopsas ka paadi põhja, aga praeguse veeseisu juures oli see vaevumärgatav, pigem lihtsalt üks kiirema vooluga koht. 

Jõesuu juures, natuke enne Navesti Pärnu jõkke suubumist rippsilla all on üsna korralik vool ja kuivemal ajal ka kive. Sealt edasi tuli veel paar korralikuma lainega kärestikku, viimane just enne Torit.

Puid ega muud sodi ees ei olnud, igalt poolt pääses vabalt läbi, jõgi oli lai. Kohati olid üle jõe rippsillad, aga kõik asusid piisavalt kõrgel. Aastaaja tõttu pidi Tori pool hoopis silmi lahti hoidma ulpivate jäätükkide osas, millest mõned olid päris suured ja rasked.

18 km, 1.45h ilma peatusteta. Veetase: 73 cm (Türi-Alliku).

11. aprill 2021, Rahnoja-Tori: veetase oli 97 cm (Türi-Alliku), jäätükke enam polnud, kiirevooulisi kohti ja lainet ikka oli parajalt.   

23. aprill 2021, Türi-Jõesuu: veetase oli 53 cm (Türi-Alliku) ja seda oli ka tunda. Päris mitu korda käis süsta põhi kivis, Laupa juures oli ikka päris korralik, Jändja juures jäi korra põhja peale seisma ja korralikult mitme kivi otsa, Kurgjal olid palgid täitsa väljas, Suurejõe veskipaisu juures kivid väljas, tuleb täitsa vasaku betoonjuraka juurde hoida. Vihtra oli tiba kõrgem, siin-seal ainult kivisse, enne Jõesuud ja Jõesuu kärestikus mitu korda üle kivide. 63 km, 9h. 

 8. mai 2021, Türi-Alliku-Tori: veetase oli 55 cm (Türi-Alliku), seega tiba kivisem, aga sõita sai ilusti. 9h 58 min, 80 km. 

Tori põrgu

Kommentaare ei ole: